The Great Barrier Reef. - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Jolanda, Arnold, Julia en Renz Eising - WaarBenJij.nu The Great Barrier Reef. - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Jolanda, Arnold, Julia en Renz Eising - WaarBenJij.nu

The Great Barrier Reef.

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda, Arnold, Julia en Renz

13 Juli 2014 | Australië, Port Douglas

De laatste dag in Alice kleding wassen en klaarmaken voor vertrek naar Cairns om de auto te halen. De vliegtuigen worden steeds kleiner. Gelukkig duurt de vlucht niet zo lang. Haal je je auto op bij Europecar, krijg je een bijna splinternieuwe Toyota Kluger met nog geen 2000 km op de teller. Wat een bakbeest zeg. Geweldig!!
Iets minder leuk is dat het inmiddels donker is en wij voor het eerst in ons leven links moeten gaan rijden. 2 Paar ogen op de achterbank volgen alle handelingen en moedigen 2 monden vooral aan om te roepen dat we op de linker weghelft moeten blijven.
Eenmaal in Port Douglas aangekomen is de accomodatie maar moeilijk te vinden. Het loopt tegen 22:30 uur en nu moeten toch maar eens bellen met de accomodatiehouder. Blijkt dat we aan de achterkant van onze accomodatie staan :)
Na drie dagen afzien in de outback is deze accomodatie een verademing waar menig huisbezitter jaloers op zal zijn. Hier kun je prima vertoeven.
Bij daglicht krijg je een goed beeld van Port Douglas met zijn mooie haven, vele winkeltjes en het regenwoud. Al varend over de rivier zie je hoe bomen hun wortels in de oever hebben geplant. De Lady Douglas neemt je mee de rivier op waar we onderweg drie krokodillen zien, heerlijk liggend op de oever om op te warmen in de zon.

Ook in Port Douglas worden we opgehaald in de ochtend voor een voettochtje door het regenwoud, een bezoek aan de Art Gallery van Binna en om te gaan speerfish hunten.
Onze creatieve kant wordt geprikkeld bij Binna. Met verf en sateprikkers zelf een kunstwerk maken. Niet alle gezinsleden zijn even enthousiast, maar ook zij doen hun best en maken er iets moois van.
Het hoogtepunt van de wandeling door het regenwoud voor Julia en Renz is toch wel een plons (lees dipje) in het steenkoude water van een waterstroompje. s`Middags met een speer in je handen onder begeleiding op jacht naar krabben, vissen en schelpen op het strand van Cooya Beach. Met blote voeten loop je tussen de zeesterretjes, schelpdiertjes, krabbetjes en soms een visje op de nog natte zeebodem. Het is een beetje vergelijkbaar met wadlopen maar dan zonder schoenen aan. Met een speer lopen is meer voor de sier dan dat er wat mee wordt gevangen haha.
Er wordt een pijlstaartrog door de gids gespiest. Samen met Arnold verwijdt hij de giftige stekel in de staart. De rog wordt weer teruggegooid omdat hij giftig is en dus niet gegeten kan worden. Volgens de gids blijft hij wel leven. Gelukkig.
De gids neemt je mee naar zijn huis om de gevangen buit voor ons te bereiden. Het is maar goed dat de keuringsdienst van waren hier niet komt..... Het bereide voedsel niet onze smaak en wij slaan dan ook graag over. Er zijn wel een soort broodjes die ons prima smaken, vergelijkbaar met onze oliebollen. Ook het dessert speciaal voor ons bereid smaakt ons prima. Niet bij nadenken, gewoon eten. Het smaakt heerlijk. Het zwemt in de zee en is erg mooi om te zien. Ra ra wat is het?

Op dag drie in Port Douglas gaat het avontuur verder de zee op. Met de Poseidon varen we naar het Great Barrier Reef. Geen rustig tochtje! Julia wil heel graag duiken in plaats van snorkelen en dus geven we ons alle vier op voor het duiken. Kost wel wat, maar ach waarschijnlijk komen we hier nooit weer en dat moet je toch gewoon gedaan hebben als je hier bent.
Julia moet er wel wat voor over hebben. Ze wordt behoorlijk zeeziek. Gelukkig gaat het nadat we voor anker zijn gegaan snel weer beter en kan ze toch nog gaan duiken. Renz heeft bij de instructies onderweg al afgehaakt en ziet het duiken niet zitten. Snorkelen voor hem dan maar. De boot stopt op drie verschillende lokaties om te duiken en te snorkelen. Bij de laatste lokatie besluiten we om alle vier gezellig samen te gaan snorkelen. Het zit ons mee vandaag! We zien een haai en een schildpad bij het snorkelen. Vissen in alle kleuren en maten die je in Emmen achter het glas kunt zien. Het is wel iets anders om in hun eigen habitat er gewoon tussen te kunnen zwemmen. AMAZING!!!

Vandaag gaat de reis weer verder. We rijden naar Cape Tribulation.

• 13 Juli 2014 - 18:55

Zwanie :

Hallo,

Wat fijn om weer iets van jullie te 'horen'. Ik kan me voorstellen dat jullie iets mooiers te doen hebben dan de blog bijwerken. Alhoewel jij (Jolanda denk ik ) het prachtig en beeldig kan verwoorden. Ook de foto's geven een mooie weergave van wat jullie zien en beleven. Zo af en toe komen er bij mij beelden naar boven. van de trip die wij naar De Dominicaanse Republiek hebben gemaakt. Groetjes opa en oma.

Jolanda, Arnold, Julia en Renz

Familiereis naar Australië 28 jun 2014 - 27 jul 2014 Na een hele lange tijd sparen en een tweetal wintersportvakanties te hebben overgeslagen (tot groot ongenoegen van Julia en Renz) is het over 2 maanden dan eindelijk zo ver. We gaan naar Australië!! Vanaf Amsterdam vertrekken we met Cathay Pacific naar onze stop over in Hong Kong. Hier blijven we 1 nacht slapen en een klein beetje sfeer proeven. De volgende dag vliegen we verder naar Sydney. Vier dagen vertoeven en bijkomen van de reis in Sydney voordat de reis verder gaat. Met een binnenlandse vlucht van Qantas Airlines gaan we naar Alice Springs. Hier zullen we vier nachten blijven waarvan we er twee onder de zuidelijke sterrenbeelden zullen slapen. Omdat het sneller gaat met het vliegtuig om grote afstanden af te leggen dan met ander vervoer gaan we nogmaals een binnenlandse vlucht maken. Dit keer naar Cairns. Hier halen we onze huurauto op en rijden naar Port Douglas. Wellicht dat de 8 dagen verblijf in Australië ons een beetje heeft laten wennen aan het verkeer wat hier links rijdt. Het zal vast erg wennen zijn om links te rijden. Vanuit Port Douglas gaan we na weer vier nachten verder via Cape Tribulation en Malanda naar Airlie Beach. Hier vandaan gaan we drie dagen zeilen met het oud Nederlanse zeilschip Solway Lass (1902) bij de Whitsundays. Na deze zeiltocht gaan we weer terug met de auto via Mission Beach naar Cairns. Hier vandaan vliegen we weer met Cathay Pacific terug via Hong Kong naar Amsterdam. Geen stop over deze keer. Wil je alvast kijken waar we o.a. verblijven, bezoek dan de volgende sites www.rosegums.com.au www.capetribbeach.com.au www.solwaylass.com

Actief sinds 26 April 2014
Totaal aantal bezoekers 20472